Blog Layout

Arbeidsconflicten en verzuim

Tussen de 70.000 en 100.000 ziekmeldingen per jaar zijn het gevolg van een arbeidsconflict. De Werkwijzer Arbeidsconflicten omschrijft een arbeidsconflict als volgt: 

“Twee individuen, één individu en een groep of twee groepen, binnen de grenzen van een arbeidsorganisatie, hebben een arbeidsconflict als tenminste een van de partijen vindt dat de andere partij haar dwarsboomt of ergert. Dit kan betrekking hebben op arbeidsinhoud, arbeidsverhoudingen, arbeidsomstandigheden of arbeidsvoorwaarden.” 

Ondanks het feit dat een arbeidsconflict regelmatig de reden is van verzuim, is een arbeidsconflict geen legitieme reden voor een ziekmelding, omdat er, op het moment dat iemand zich ziekmeldt met die reden, geen sprake is van ziekte of gebrek. Het kan wel zo zijn dat een arbeidsconflict uiteindelijk resulteert in legitiem verzuim. Hierbij raakt iemand bijvoorbeeld als gevolg van een arbeidsconflict overspannen. 

Beoordeling van ziekmelding met (mogelijk) arbeidsconflict 

Op het moment dat er verzuim is als gevolg van een arbeidsconflict en wanneer de werknemer claimt daardoor niet te kunnen werken, zal de bedrijfsarts ingeschakeld moeten worden. De bedrijfsarts bepaald of er sprake is van ziekte of gebrek. Wanneer er sprake is van ziekte of gebrek als gevolg van een arbeidsconflict of er geen sprake is van ziekte of gebrek, maar wel van een arbeidsconflict, zullen de partijen die betrokken zijn bij het arbeidsconflict om de tafel moeten gaan om het conflict op te lossen. Wanneer de partijen er dan niet uitkomen, is het verstandig om een conflictbemiddelaar in te schakelen. Het is daarbij belangrijk dat deze bemiddelaar neutraal is in de situatie. 

Wat de bedrijfsarts ook kan adviseren is een interventieperiode. Tijdens deze periode krijgt de werknemer betaald verlof en spreken betrokken partijen elkaar niet. Na verloop van tijd zullen ze dan weer bij elkaar komen om het conflict te bespreken. Een interventieperiode wordt vaak geadviseerd als er veel emoties spelen.   

Het kan ook zijn dat de bedrijfsarts vaststelt dat er geen sprake is van een arbeidsconflict en dat de werknemer ziek is. In dat geval is de Wet Verbetering Poortwachter van toepassing.  

Onderstaande afbeelding is een samenvatting van de beoordeling van een ziekmelding met (mogelijk) arbeidsconflict: 

Oplossen en voorkomen van een arbeidsconflict 


En hoe nu verder als er sprake is van een arbeidsconflict? Hieronder een kort overzicht hoe een arbeidsconflict (mogelijk) opgelost, maar ook voorkomen kan worden: 


1.Herken de signalen

  • Een aantal signalen van een (beginnend) arbeidsconflict zijn: 
  • Ongemotiveerd personeel 
  • Regelmatig verzuim 
  • Conflicten die niet worden opgelost 
  • Groepsvorming


2.Ga in gesprek met elkaar 


3.Luister naar elkaar 

Als werkgever moet je luisteren naar het verhaal van de werknemer en ook andersom. Probeer je tijdens het gesprek zo goed mogelijk te verplaatsen in de ander. 


4.Maak afspraken 

Het is belangrijk dat er na een gesprek direct actie komt. Het is daarom handig om tijdens en na een document op te stellen waarin de afspraken duidelijk staan en door beide partijen worden ondertekend. 


5.Plan een vervolggesprek in 

Tijdens dit vervolggesprek zal het ondertekende document met de afspraken erbij worden gepakt. Er zal worden gekeken in hoeverre de betrokken partijen zich aan de afspraken heeft gehouden en of deze gehouden afspraken uiteindelijk voor een oplossing hebben gezorgd. 


6.Hulp inschakelen 

Wanneer men er niet uitkomt, is het verstandig dat er een deskundige wordt ingeschakeld. Hierbij kan worden gedacht aan een interne bemiddelaar, mediator, advocaat/jurist of een medische specialist. 

door Richard Florys 29 jun., 2022
Voorkomen is beter dan genezen. Een gezegde waarbij de betekenis meteen duidelijk is. In de Arbo-wereld wordt dit gezegde met enige regelmaat gebruikt. Dit gezegde gaat dan vaak gepaard met termen zoals ‘PAGO’ en ‘PMO’. Ook de term ‘aandacht’ komt dan regelmatig aan bod. Want aandacht voor elkaar op de werkvloer kan zomaar eens (langdurig) verzuim voorkomen. Ieder mens heeft van nature behoefte aan aandacht. Denk hierbij aan gewaardeerd worden, gezien worden, gerespecteerd worden, erbij horen etc. De reden hiervan is dat mensen sociale wezens zijn en daarmee behoefte hebben aan contact met anderen. De mate van dit contact verschilt per persoon. Bij Prevenzo zien we dat mensen die bij stichtingen of verenigingen werken eerder over hun grenzen zullen gaan en daarmee minder snel zullen aangeven dat het niet goed met hen gaat. Het gevolg hiervan is dat de weg terug naar herstel langer duurt. Vaak is de reden van het over de grenzen gaan dat mensen het als een soort roeping zien om bij de stichting of vereniging te werken. Wanneer iemand dan verzuimd wordt dit door diegene als falen gezien. Maar wat heeft deze aandacht voor invloed op het verzuim of het voorkomen hiervan? Wat in de praktijk zichtbaar is, is dat stichtingen of verenigingen waarbij er aandacht en tijd wordt besteedt aan de relatie tussen werkgever en werknemer, het verzuim lager is en vaak ook verzuim wordt voorkomen. Daarnaast merken wij bij Prevenzo dat wanneer iemand ziek is oprechte aandacht van bijvoorbeeld een leidinggevende van invloed is op de loop van een dossier. Ter illustratie worden er 2 situaties geschetst. De eerste situatie: u bent een werknemer en bent uitgevallen met klachten die langer aanhouden. De HR-manager van de stichting of vereniging waar u werkt belt u de eerste week eens een keer om te vragen wanneer u weer komt werken. Verder wordt u met enige regelmaat gebeld door de arbodienst en zo nu en dan belt de bedrijfsarts. Van uw werkgever hoort u verder niks meer. Op een gegeven moment zegt de bedrijfsarts dat u kan gaan re-integreren. De tweede situatie: u bent een werknemer en u bent uitgevallen met klachten die langer aanhouden. U heeft met regelmaat telefonisch of app-contact met uw leidinggevende. Ook wordt u uitgenodigd op de zaak voor een kop koffie, maar gezien uw klachten is dat niet haalbaar. U wordt met enige regelmaat gebeld door de arbodienst en zo nu en dan belt de bedrijfsarts. Op een gegeven moment zegt de bedrijfsarts dat u kan gaan re-integreren.
door Richard Florys 25 mei, 2022
Bij verzuim zijn verschillende partijen betrokken. Zo ook een mediator. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat er tijdens de ziekteperiode een conflict ontstaat of dat een werknemer arbeidsongeschikt is geraak ten gevolgen van een arbeidsconflict. Een mediator is een conflictbemiddelaar die in gesprek gaat met de partijen betrokken bij het conflict. Een mediator wordt ingezet als er sprake is van een conflict wat de betrokken partijen niet onderling kunnen oplossen. De mediator gaat in gesprek met beide partijen en bekijkt vanuit een neutraal oogpunt het conflict. Ook gaat een mediator het gesprek aan met beide partijen om tot een oplossing te komen. Het inzetten van een mediator gebeurt op een vrijwillige basis. De betrokken partijen hebben zelf de touwtjes in handen en kunnen, wanneer zij dit willen, zich terugtrekken uit het mediatonproces. Hierdoor is een mediatonproces minder zwaar dan wanneer men het conflict uit laat lopen op een rechtszaak. Aan het begin van het mediatonproces wordt er een mediatorovereenkomst opgesteld. Hierin komen de afspraken te staan m.b.t. het proces en worden de praktische zaken vastgelegd, zoals de betrokken partijen, het conflict en de kosten voor een mediator.
door Richard Florys 17 mei, 2022
Het huis van werkvermogen. Iets wat misschien niet voor alle werkgevers bekend is. Het Huis van Werkvermogen heeft te maken met de inzetbaarheid van werknemers. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op deze inzetbaarheid en aan de hand hiervan is het Huis van Werkvermogen ingericht. Het Huis van Werkvermogen bestaat uit 4 lagen: Begane grond Hier bevindt zich gezondheid. Met gezondheid wordt de lichamelijke en geestelijke gezondheid bedoeld. Ook valt hier het sociaal functioneren van werknemers onder. Al deze dingen vormen het fundament van een goed werkvermogen en een goede inzetbaarheid van een werknemer. Eerste verdieping Hiermee worden de competenties van een werknemer bedoeld en dan met name de beroeps specifieke competenties. Denk hierbij aan passende kennis en vaardigheden die, naarmate de loopbaan van een werknemer vordert, worden afgestemd op de verandering in eisen van het werk. Tweede verdieping Hiermee worden de sociale en morele normen en waarden van een werknemer mee bedoeld. Voorbeelden hiervan zijn respect, veiligheid, geduld, behulpzaamheid etc. De binding met de organisatie, persoonlijke motivatie en betrokkenheid spelen hierin een grote rol. Derde verdieping De laatste verdieping gaat in op de werkomstandigheden van een werknemer. Met werkomstandigheden wordt de werkinhoud, werkomstandigheden en sociale werkomgeving bedoeld. Managers en leidinggevende hebben hier veel invloed op. De sociale en politieke omgeving van een werknemer hebben ook invloed op het werkvermogen van een werknemer.
Share by: