Blog Layout

Zieke uitzendkracht! Wat nu?

Maandagmorgen. Met frisse moed en vol trots stap je het kantoor van je uitzendonderneming binnen. Je belangrijkste klant belt: één van je inleenkrachten is niet komen opdagen. Dan valt je oog op een appje: “Ik voel me niet zo goed, morgen hoop ik er weer te zijn”. Je vertrouwt het niet helemaal, maar kijkt het eerst even aan. Enkele dagen later heb je nog altijd niets gehoord en besluit je zelf maar even te bellen, maar al snel hoor je: “dit is de voicemail van…” Wat nu? Hoe leg je dit uit aan je opdrachtgever?

Het bovenstaande voorbeeld is misschien wat extreem. Feit is dat onvoldoende grip op verzuim je flexonderneming een boel geld en energie kan kosten. Wij spreken regelmatig flexondernemers die eigenlijk niet goed weten hoe ze professioneel en tactvol met verzuimmeldingen moeten omgaan. Ziekte is niet altijd de oorzaak van het verzuim en in sommige gevallen had met de juiste aanpak het verzuim zelfs voorkomen kunnen worden. Stel jezelf daarom eerlijk de vraag of je verzuimbegeleiding niet gewoon aan een professional moet overlaten. Laat je toch alles bij het oude, dan kan dit negatieve gevolgen hebben.

Onderneem je geen actie? Dan heeft dit wellicht negatieve gevolgen:
  • Je hebt onvoldoende grip op de begeleiding van zieke uitzendkrachten. Het verzuim neemt toe en je hebt geen idee hoe je dit kunt minimaliseren. Dit kost geld en je opdrachtgevers worden er ook niet gelukkig van!
  • Door toenemende of langdurige ziektegevallen betaal je een steeds hogere WGA-premie. Je besluit dan maar om dit door te berekenen in je kostprijs.
  • Door je hogere kostprijs ben je niet voldoende concurrerend in de markt. Dit gaat opdrachtgevers kosten!
Waarom oplossingen van Prevenzo werken
Prevenzo ondersteunt bedrijven met een doortastende begeleiding bij een ziekmelding. Dit doen wij met oprechte aandacht en duidelijke communicatie. Wij zorgen voor grip op de situatie en realiseren daarmee kostenbesparing en rust voor jou als werkgever. 

Wil je meer weten over de manieren waarop wij flexondernemers succesvol helpen met het creëren van grip op verzuim? Neem dan contact op met onze specialist Kees. Kees zorgt niet alleen goed voor bijen - hij is imker in zijn vrije tijd - maar kan ook heel goed voor jouw mensen zorgen!
door Richard Florys 29 jun., 2022
Voorkomen is beter dan genezen. Een gezegde waarbij de betekenis meteen duidelijk is. In de Arbo-wereld wordt dit gezegde met enige regelmaat gebruikt. Dit gezegde gaat dan vaak gepaard met termen zoals ‘PAGO’ en ‘PMO’. Ook de term ‘aandacht’ komt dan regelmatig aan bod. Want aandacht voor elkaar op de werkvloer kan zomaar eens (langdurig) verzuim voorkomen. Ieder mens heeft van nature behoefte aan aandacht. Denk hierbij aan gewaardeerd worden, gezien worden, gerespecteerd worden, erbij horen etc. De reden hiervan is dat mensen sociale wezens zijn en daarmee behoefte hebben aan contact met anderen. De mate van dit contact verschilt per persoon. Bij Prevenzo zien we dat mensen die bij stichtingen of verenigingen werken eerder over hun grenzen zullen gaan en daarmee minder snel zullen aangeven dat het niet goed met hen gaat. Het gevolg hiervan is dat de weg terug naar herstel langer duurt. Vaak is de reden van het over de grenzen gaan dat mensen het als een soort roeping zien om bij de stichting of vereniging te werken. Wanneer iemand dan verzuimd wordt dit door diegene als falen gezien. Maar wat heeft deze aandacht voor invloed op het verzuim of het voorkomen hiervan? Wat in de praktijk zichtbaar is, is dat stichtingen of verenigingen waarbij er aandacht en tijd wordt besteedt aan de relatie tussen werkgever en werknemer, het verzuim lager is en vaak ook verzuim wordt voorkomen. Daarnaast merken wij bij Prevenzo dat wanneer iemand ziek is oprechte aandacht van bijvoorbeeld een leidinggevende van invloed is op de loop van een dossier. Ter illustratie worden er 2 situaties geschetst. De eerste situatie: u bent een werknemer en bent uitgevallen met klachten die langer aanhouden. De HR-manager van de stichting of vereniging waar u werkt belt u de eerste week eens een keer om te vragen wanneer u weer komt werken. Verder wordt u met enige regelmaat gebeld door de arbodienst en zo nu en dan belt de bedrijfsarts. Van uw werkgever hoort u verder niks meer. Op een gegeven moment zegt de bedrijfsarts dat u kan gaan re-integreren. De tweede situatie: u bent een werknemer en u bent uitgevallen met klachten die langer aanhouden. U heeft met regelmaat telefonisch of app-contact met uw leidinggevende. Ook wordt u uitgenodigd op de zaak voor een kop koffie, maar gezien uw klachten is dat niet haalbaar. U wordt met enige regelmaat gebeld door de arbodienst en zo nu en dan belt de bedrijfsarts. Op een gegeven moment zegt de bedrijfsarts dat u kan gaan re-integreren.
door Richard Florys 25 mei, 2022
Bij verzuim zijn verschillende partijen betrokken. Zo ook een mediator. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat er tijdens de ziekteperiode een conflict ontstaat of dat een werknemer arbeidsongeschikt is geraak ten gevolgen van een arbeidsconflict. Een mediator is een conflictbemiddelaar die in gesprek gaat met de partijen betrokken bij het conflict. Een mediator wordt ingezet als er sprake is van een conflict wat de betrokken partijen niet onderling kunnen oplossen. De mediator gaat in gesprek met beide partijen en bekijkt vanuit een neutraal oogpunt het conflict. Ook gaat een mediator het gesprek aan met beide partijen om tot een oplossing te komen. Het inzetten van een mediator gebeurt op een vrijwillige basis. De betrokken partijen hebben zelf de touwtjes in handen en kunnen, wanneer zij dit willen, zich terugtrekken uit het mediatonproces. Hierdoor is een mediatonproces minder zwaar dan wanneer men het conflict uit laat lopen op een rechtszaak. Aan het begin van het mediatonproces wordt er een mediatorovereenkomst opgesteld. Hierin komen de afspraken te staan m.b.t. het proces en worden de praktische zaken vastgelegd, zoals de betrokken partijen, het conflict en de kosten voor een mediator.
door Richard Florys 17 mei, 2022
Het huis van werkvermogen. Iets wat misschien niet voor alle werkgevers bekend is. Het Huis van Werkvermogen heeft te maken met de inzetbaarheid van werknemers. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op deze inzetbaarheid en aan de hand hiervan is het Huis van Werkvermogen ingericht. Het Huis van Werkvermogen bestaat uit 4 lagen: Begane grond Hier bevindt zich gezondheid. Met gezondheid wordt de lichamelijke en geestelijke gezondheid bedoeld. Ook valt hier het sociaal functioneren van werknemers onder. Al deze dingen vormen het fundament van een goed werkvermogen en een goede inzetbaarheid van een werknemer. Eerste verdieping Hiermee worden de competenties van een werknemer bedoeld en dan met name de beroeps specifieke competenties. Denk hierbij aan passende kennis en vaardigheden die, naarmate de loopbaan van een werknemer vordert, worden afgestemd op de verandering in eisen van het werk. Tweede verdieping Hiermee worden de sociale en morele normen en waarden van een werknemer mee bedoeld. Voorbeelden hiervan zijn respect, veiligheid, geduld, behulpzaamheid etc. De binding met de organisatie, persoonlijke motivatie en betrokkenheid spelen hierin een grote rol. Derde verdieping De laatste verdieping gaat in op de werkomstandigheden van een werknemer. Met werkomstandigheden wordt de werkinhoud, werkomstandigheden en sociale werkomgeving bedoeld. Managers en leidinggevende hebben hier veel invloed op. De sociale en politieke omgeving van een werknemer hebben ook invloed op het werkvermogen van een werknemer.
Share by: