Blog Layout

Je bent ziek. Wat staat je allemaal te wachten?

De Wet Verbetering Poortwachter is ingesteld ter preventie van ziekte en verzuim op de lange termijn. Het doel van de wet is dat een werkgever en werknemer samen met een arbodienst of bedrijfsarts gaan kijken wat er moet gebeuren om de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te helpen. Maar wat brengt deze wet allemaal met zich mee voor jou als werknemer?

Eerste contact
Op een dinsdagochtend word je wakker en je voelt je niet helemaal topfit. Je bent misselijk en hebt koorts. En dan? Wat zijn de volgende stappen die je moet nemen? Het is allereerst belangrijk dat je contact opneemt met je werkgever en ervoor zorgt dat de werkgever de juiste gegevens heeft om door te geven aan de arbodienst. De werkgever zal je dan ziekmelden. Vervolgens moet je bereikbaar blijven voor de arbodienst. Zij zullen je waarschijnlijk een dag na je ziekmelding bellen om te vragen hoe het met je gaat. Als werknemer heb je het recht om de reden van ziekte niet te delen met de arbodienst.

Probleemanalyse
Ben je na 4 weken nog steeds ziek? Dan zal de arbodienst een afspraak in gaan plannen met de bedrijfsarts. Vanwege COVID-19 nemen deze afspraken op dit moment nog telefonisch plaats. Tijdens het telefonische consult met de bedrijfsarts zullen er vragen worden gesteld over jouw arbeidsongeschiktheid. Als werknemer ben je verplicht antwoord te geven op de vragen die bedrijfsarts stelt. Daarnaast zal een bedrijfsarts tijdens het eerste consult een probleemanalyse en een re-integratieadvies opstellen. In een probleemanalyse komt te staan waarom je niet meer kan werken, wat de mogelijkheden voor herstel zijn en wanneer de bedrijfsarts denkt dat jij het werk weer kan gaan oppakken. 
Meestal geeft de bedrijfsarts aan dat hij een vervolgafspraak wil. Tijdens de vervolgafspraak zal er niet nog een keer een probleemanalyse worden opgesteld, maar wel een re-integratieadvies. In een re-integratieadvies staat wat de huidige status is van jouw arbeidsongeschiktheid, de beperkingen, eventuele mogelijkheden voor werk en wat aanvullende informatie. De bedrijfsarts mag niet alles in dit re-integratieadvies zetten. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een bedrijfsarts informatie gaat opvragen bij een huisarts. Hiervoor moet jij, als werknemer, een medische machtiging ondertekenen. De informatie die de bedrijfsarts van de huisarts krijgt mag niet in het re-integratieadvies worden opgenomen. 

Plan van aanpak
Uiterlijk 2 weken na de allereerste afspraak bij de bedrijfsarts zal de arbodienst een plan van aanpak opstellen. Hierin komt te staan wat er de komende tijd zal gaan gebeuren om jouw re-integratie te bevorderen. Het plan van aanpak is een onderdeel van het re-integratiedossier.
In het re-integratiedossier komt het verloop van de ziekte te staan en alle activiteiten die zijn ondernomen om jouw re-integratie te bevorderen.  

Deskundigenoordeel
Maar wat nou als je het niet eens bent met het re-integratieadvies van de bedrijfsarts? Het kan zo zijn dat de bedrijfsarts zegt dat jij 6 uur per dag kan gaan werken terwijl jij dat totaal niet ziet zitten. In dit geval kan je een Deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Het UWV gaat dan beoordelen of het re-integratieadvies van de bedrijfsarts realistisch is. Een Deskundigenoordeel aanvragen kost €100,- en deze kosten zijn voor jou als werknemer. Een Deskundigenoordeel aanvragen kan via de onderstaande link:
Aanvragen deskundigenoordeel door werknemer | UWV | Particulieren

Evalueren en bijstellen
Theoretisch gezien zal de arbodienst elke 6 weken telefonisch contact opnemen met je om te vragen hoe het met je gaat. In de praktijk blijkt dat een arbodienst vaker contact met je zal opnemen. Prevenzo neemt sowieso elke 2 tot 4 weken contact met je op. 

42e week melding
Ben je na 42 weken nog ziek? Dan zal de werkgever of arbodienst je ziek melden bij het UWV. Het UWV is dan op de hoogte van het langdurige ziekteverzuim. 

Eerstejaarsevaluatie
Tussen de 46e en 52e week zal er een eerstejaarsevaluatie zijn. Tijdens deze evaluatie bekijk jij samen met je werkgever wat jullie willen behalen wat betreft de re-integratie voor het tweede jaar.

WIA
Als je na 87 weken nog ziek bent, krijg je van het UWV een WIA-aanvraagformulier opgestuurd. Dit formulier moet je invullen en binnen 3 weken terug hebben gestuurd naar het UWV. De werkgever moet in deze periode het re-integratiedossier hebben opgestuurd naar het UWV. Het UWV zal vervolgens het re-integratiedossier gaan beoordelen en jij zal de WIA-keuring van het UWV krijgen. Als aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan zal de WIA-uitkering worden toegekend.
Het kan zo zijn dat het UWV vind dat je nog mogelijkheden hebt bij je huidige werkgever. In dit geval zal je werkgever eventueel het een en ander moeten aanpassen als het gaat om de werkzaamheden die je uitvoert, je werkplek of de middelen die de werkgever beschikbaar stelt om je werk uit te voeren.

Loon
En hoe zit dat nu met de loondoorbetaling? Een werkgever is verplicht de eerste twee jaar van je ziekte door te betalen. Per jaar moet een werkgever minstens 70% van het loon doorbetalen, maar dit verschilt ook weer per CAO. In de ene CAO staat namelijk dat een zieke werknemer het eerste ziektejaar 100% doorbetaald krijgt, maar in een andere staat juist dat een zieke werknemer in het eerste ziektejaar 80% doorbetaald krijgt. 
Plichten Rechten
Op tijd ziekmelden De reden van ziekte niet te delen met de arbodienst
Bereikbaar zijn voor de arbodienst en bedrijfsarts Deskundigenoordeel aanvragen als je het niet eens bent met het re-integratieadvies van de bedrijfsarts
Meewerken aan het onderzoek en aan de re-integratie Loondoorbetaling
Eerstejaarsevaluatie met de werkgever
Invullen en versturen WIA-aanvraagformulier

Verzuim wordt bij elk bedrijf anders geregeld. Vraag bij je werkgever na welke regels er gelden als je ziek wordt!

door Richard Florys 29 jun., 2022
Voorkomen is beter dan genezen. Een gezegde waarbij de betekenis meteen duidelijk is. In de Arbo-wereld wordt dit gezegde met enige regelmaat gebruikt. Dit gezegde gaat dan vaak gepaard met termen zoals ‘PAGO’ en ‘PMO’. Ook de term ‘aandacht’ komt dan regelmatig aan bod. Want aandacht voor elkaar op de werkvloer kan zomaar eens (langdurig) verzuim voorkomen. Ieder mens heeft van nature behoefte aan aandacht. Denk hierbij aan gewaardeerd worden, gezien worden, gerespecteerd worden, erbij horen etc. De reden hiervan is dat mensen sociale wezens zijn en daarmee behoefte hebben aan contact met anderen. De mate van dit contact verschilt per persoon. Bij Prevenzo zien we dat mensen die bij stichtingen of verenigingen werken eerder over hun grenzen zullen gaan en daarmee minder snel zullen aangeven dat het niet goed met hen gaat. Het gevolg hiervan is dat de weg terug naar herstel langer duurt. Vaak is de reden van het over de grenzen gaan dat mensen het als een soort roeping zien om bij de stichting of vereniging te werken. Wanneer iemand dan verzuimd wordt dit door diegene als falen gezien. Maar wat heeft deze aandacht voor invloed op het verzuim of het voorkomen hiervan? Wat in de praktijk zichtbaar is, is dat stichtingen of verenigingen waarbij er aandacht en tijd wordt besteedt aan de relatie tussen werkgever en werknemer, het verzuim lager is en vaak ook verzuim wordt voorkomen. Daarnaast merken wij bij Prevenzo dat wanneer iemand ziek is oprechte aandacht van bijvoorbeeld een leidinggevende van invloed is op de loop van een dossier. Ter illustratie worden er 2 situaties geschetst. De eerste situatie: u bent een werknemer en bent uitgevallen met klachten die langer aanhouden. De HR-manager van de stichting of vereniging waar u werkt belt u de eerste week eens een keer om te vragen wanneer u weer komt werken. Verder wordt u met enige regelmaat gebeld door de arbodienst en zo nu en dan belt de bedrijfsarts. Van uw werkgever hoort u verder niks meer. Op een gegeven moment zegt de bedrijfsarts dat u kan gaan re-integreren. De tweede situatie: u bent een werknemer en u bent uitgevallen met klachten die langer aanhouden. U heeft met regelmaat telefonisch of app-contact met uw leidinggevende. Ook wordt u uitgenodigd op de zaak voor een kop koffie, maar gezien uw klachten is dat niet haalbaar. U wordt met enige regelmaat gebeld door de arbodienst en zo nu en dan belt de bedrijfsarts. Op een gegeven moment zegt de bedrijfsarts dat u kan gaan re-integreren.
door Richard Florys 25 mei, 2022
Bij verzuim zijn verschillende partijen betrokken. Zo ook een mediator. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat er tijdens de ziekteperiode een conflict ontstaat of dat een werknemer arbeidsongeschikt is geraak ten gevolgen van een arbeidsconflict. Een mediator is een conflictbemiddelaar die in gesprek gaat met de partijen betrokken bij het conflict. Een mediator wordt ingezet als er sprake is van een conflict wat de betrokken partijen niet onderling kunnen oplossen. De mediator gaat in gesprek met beide partijen en bekijkt vanuit een neutraal oogpunt het conflict. Ook gaat een mediator het gesprek aan met beide partijen om tot een oplossing te komen. Het inzetten van een mediator gebeurt op een vrijwillige basis. De betrokken partijen hebben zelf de touwtjes in handen en kunnen, wanneer zij dit willen, zich terugtrekken uit het mediatonproces. Hierdoor is een mediatonproces minder zwaar dan wanneer men het conflict uit laat lopen op een rechtszaak. Aan het begin van het mediatonproces wordt er een mediatorovereenkomst opgesteld. Hierin komen de afspraken te staan m.b.t. het proces en worden de praktische zaken vastgelegd, zoals de betrokken partijen, het conflict en de kosten voor een mediator.
door Richard Florys 17 mei, 2022
Het huis van werkvermogen. Iets wat misschien niet voor alle werkgevers bekend is. Het Huis van Werkvermogen heeft te maken met de inzetbaarheid van werknemers. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op deze inzetbaarheid en aan de hand hiervan is het Huis van Werkvermogen ingericht. Het Huis van Werkvermogen bestaat uit 4 lagen: Begane grond Hier bevindt zich gezondheid. Met gezondheid wordt de lichamelijke en geestelijke gezondheid bedoeld. Ook valt hier het sociaal functioneren van werknemers onder. Al deze dingen vormen het fundament van een goed werkvermogen en een goede inzetbaarheid van een werknemer. Eerste verdieping Hiermee worden de competenties van een werknemer bedoeld en dan met name de beroeps specifieke competenties. Denk hierbij aan passende kennis en vaardigheden die, naarmate de loopbaan van een werknemer vordert, worden afgestemd op de verandering in eisen van het werk. Tweede verdieping Hiermee worden de sociale en morele normen en waarden van een werknemer mee bedoeld. Voorbeelden hiervan zijn respect, veiligheid, geduld, behulpzaamheid etc. De binding met de organisatie, persoonlijke motivatie en betrokkenheid spelen hierin een grote rol. Derde verdieping De laatste verdieping gaat in op de werkomstandigheden van een werknemer. Met werkomstandigheden wordt de werkinhoud, werkomstandigheden en sociale werkomgeving bedoeld. Managers en leidinggevende hebben hier veel invloed op. De sociale en politieke omgeving van een werknemer hebben ook invloed op het werkvermogen van een werknemer.
Share by: