Blog Layout

Verzuim als gevolg van psychische klachten

Ziekte als gevolg van psychische klachten wordt ook wel psychisch verzuim genoemd en komt vaker voor dan men misschien denkt. Een derde van het langdurige verzuim (langer dan 6 weken) heeft psychische klachten als reden. Bij psychische verzuim moet men denken aan overspannenheid, een burn-out, een depressie of een angststoornis.


Gemiddeld duurt het herstel van een werknemer met een burn-out rond de 290 dagen. Dat de duur van het verzuim bij psychische klachten stijgt, blijkt uit de cijfers van 2016. Toen was het herstel van een werknemer met een burn-out rond de 167 dagen. Voor een kleine werkgever kan het daarom ook een flinke zorg zijn als een werknemer uitvalt met burn-out gerelateerde klachten, omdat een gemiddelde verzuimdag €250,- kost, wat voor een kleine werkgever een flink bedrag is. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat, wanneer een werknemer eenmaal verzuimd met psychische klachten, de kans aanwezig is dat de werknemer nogmaals uitvalt met psychische klachten. Het gaat hier om een kans van 7%.


Wat zijn de oorzaken?

Psychisch verzuim kan heel veel oorzaken hebben. Zo kan het een gevolg zijn van de werkomstandigheden, zoals bijvoorbeeld een hoge werkdruk welke gevolgd wordt door werkstress. Een kwart van het psychisch verzuim is als gevolg van werkstress. Ook de privésituatie van een werknemer kan een oorzaak zijn voor psychisch verzuim, bijvoorbeeld een belastende thuissituatie. Niet alleen de omgeving, maar ook persoonskenmerken kunnen een oorzaak zijn van psychisch verzuim. Denk hierbij perfectionisme. Sinds de uitbraak van het COVID-19 virus is er een toename van psychisch verzuim. Men heeft voornamelijk last van een depressie, angst en problemen met slapen.


Wat kan een werkgever doen?

Als werkgever is het belangrijk een positief werkklimaat te creëren en ook aandacht te hebben voor de werknemers. Op deze manier kan langdurig psychisch verzuim worden voorkomen. Een leidinggevende speelt hierin ook een belangrijke rol. Als het goed is, kent hij de werknemers en zou hij moeten kunnen signaleren wanneer een werknemer niet goed functioneert. Het is als leidinggevende daarom belangrijk dat er op tijd wordt gesignaleerd als een werknemer niet meer optimaal functioneert. Nu kunt u denken: waarom kan een werknemer zelf niet naar de leidinggevende stappen? Een kwart van de Nederlandse werknemers geven aan psychische problemen niet zelf aan te kaarten bij hun leidinggevende, omdat ze zich niet op hun gemak voelen of omdat de drempel hiervoor te hoog is. Het gevolg hiervan is dat werknemer langer met hun klachten door blijven werken, wat ervoor kan zorgen dat de schade (nog) groter wordt en de uiteindelijke herstelperiode van iemand ook langer is.


Hoe kan je als werkgever dan psychische klachten herkennen. De volgende signalen kunnen een indicatie zijn voor psychisch verzuim:

  • Werknemer ziet er langere periode vermoeid uit
  • Werknemer is niet meer betrokken bij het werk
  • Werknemer heeft klachten die medisch niet verklaard kunnen worden
  • De productiviteit van de werknemer is verlaagd
  • Werknemer komt onverschillig over
  • Werknemer is vaak ontevreden of geïrriteerd
  • Werknemer verzuimd vaker



door Richard Florys 29 jun., 2022
Voorkomen is beter dan genezen. Een gezegde waarbij de betekenis meteen duidelijk is. In de Arbo-wereld wordt dit gezegde met enige regelmaat gebruikt. Dit gezegde gaat dan vaak gepaard met termen zoals ‘PAGO’ en ‘PMO’. Ook de term ‘aandacht’ komt dan regelmatig aan bod. Want aandacht voor elkaar op de werkvloer kan zomaar eens (langdurig) verzuim voorkomen. Ieder mens heeft van nature behoefte aan aandacht. Denk hierbij aan gewaardeerd worden, gezien worden, gerespecteerd worden, erbij horen etc. De reden hiervan is dat mensen sociale wezens zijn en daarmee behoefte hebben aan contact met anderen. De mate van dit contact verschilt per persoon. Bij Prevenzo zien we dat mensen die bij stichtingen of verenigingen werken eerder over hun grenzen zullen gaan en daarmee minder snel zullen aangeven dat het niet goed met hen gaat. Het gevolg hiervan is dat de weg terug naar herstel langer duurt. Vaak is de reden van het over de grenzen gaan dat mensen het als een soort roeping zien om bij de stichting of vereniging te werken. Wanneer iemand dan verzuimd wordt dit door diegene als falen gezien. Maar wat heeft deze aandacht voor invloed op het verzuim of het voorkomen hiervan? Wat in de praktijk zichtbaar is, is dat stichtingen of verenigingen waarbij er aandacht en tijd wordt besteedt aan de relatie tussen werkgever en werknemer, het verzuim lager is en vaak ook verzuim wordt voorkomen. Daarnaast merken wij bij Prevenzo dat wanneer iemand ziek is oprechte aandacht van bijvoorbeeld een leidinggevende van invloed is op de loop van een dossier. Ter illustratie worden er 2 situaties geschetst. De eerste situatie: u bent een werknemer en bent uitgevallen met klachten die langer aanhouden. De HR-manager van de stichting of vereniging waar u werkt belt u de eerste week eens een keer om te vragen wanneer u weer komt werken. Verder wordt u met enige regelmaat gebeld door de arbodienst en zo nu en dan belt de bedrijfsarts. Van uw werkgever hoort u verder niks meer. Op een gegeven moment zegt de bedrijfsarts dat u kan gaan re-integreren. De tweede situatie: u bent een werknemer en u bent uitgevallen met klachten die langer aanhouden. U heeft met regelmaat telefonisch of app-contact met uw leidinggevende. Ook wordt u uitgenodigd op de zaak voor een kop koffie, maar gezien uw klachten is dat niet haalbaar. U wordt met enige regelmaat gebeld door de arbodienst en zo nu en dan belt de bedrijfsarts. Op een gegeven moment zegt de bedrijfsarts dat u kan gaan re-integreren.
door Richard Florys 25 mei, 2022
Bij verzuim zijn verschillende partijen betrokken. Zo ook een mediator. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat er tijdens de ziekteperiode een conflict ontstaat of dat een werknemer arbeidsongeschikt is geraak ten gevolgen van een arbeidsconflict. Een mediator is een conflictbemiddelaar die in gesprek gaat met de partijen betrokken bij het conflict. Een mediator wordt ingezet als er sprake is van een conflict wat de betrokken partijen niet onderling kunnen oplossen. De mediator gaat in gesprek met beide partijen en bekijkt vanuit een neutraal oogpunt het conflict. Ook gaat een mediator het gesprek aan met beide partijen om tot een oplossing te komen. Het inzetten van een mediator gebeurt op een vrijwillige basis. De betrokken partijen hebben zelf de touwtjes in handen en kunnen, wanneer zij dit willen, zich terugtrekken uit het mediatonproces. Hierdoor is een mediatonproces minder zwaar dan wanneer men het conflict uit laat lopen op een rechtszaak. Aan het begin van het mediatonproces wordt er een mediatorovereenkomst opgesteld. Hierin komen de afspraken te staan m.b.t. het proces en worden de praktische zaken vastgelegd, zoals de betrokken partijen, het conflict en de kosten voor een mediator.
door Richard Florys 17 mei, 2022
Het huis van werkvermogen. Iets wat misschien niet voor alle werkgevers bekend is. Het Huis van Werkvermogen heeft te maken met de inzetbaarheid van werknemers. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op deze inzetbaarheid en aan de hand hiervan is het Huis van Werkvermogen ingericht. Het Huis van Werkvermogen bestaat uit 4 lagen: Begane grond Hier bevindt zich gezondheid. Met gezondheid wordt de lichamelijke en geestelijke gezondheid bedoeld. Ook valt hier het sociaal functioneren van werknemers onder. Al deze dingen vormen het fundament van een goed werkvermogen en een goede inzetbaarheid van een werknemer. Eerste verdieping Hiermee worden de competenties van een werknemer bedoeld en dan met name de beroeps specifieke competenties. Denk hierbij aan passende kennis en vaardigheden die, naarmate de loopbaan van een werknemer vordert, worden afgestemd op de verandering in eisen van het werk. Tweede verdieping Hiermee worden de sociale en morele normen en waarden van een werknemer mee bedoeld. Voorbeelden hiervan zijn respect, veiligheid, geduld, behulpzaamheid etc. De binding met de organisatie, persoonlijke motivatie en betrokkenheid spelen hierin een grote rol. Derde verdieping De laatste verdieping gaat in op de werkomstandigheden van een werknemer. Met werkomstandigheden wordt de werkinhoud, werkomstandigheden en sociale werkomgeving bedoeld. Managers en leidinggevende hebben hier veel invloed op. De sociale en politieke omgeving van een werknemer hebben ook invloed op het werkvermogen van een werknemer.
Share by: